Comment cultiver l’engagement collaborateur ? 5 idées à promouvoir dans vos signatures mail internes

Par
Dinis Vendeirinho
Digital Project Manager
Comment engager durablement les collaborateurs ? C’est l’une des questions auxquelles doivent répondre les entreprises pour maintenir un lien fort avec les équipes. Un lien qui demande à être travaillé régulièrement à travers de multiples initiatives.

Aller plus loin que le bien-être au travail

Nous sommes passés du bien-être au travail à l’engagement collaborateur. Le bien-être au travail englobe la santé physique et mentale de l’employé – avec une idée sous-jacente : lutter contre les risques psychosociaux. L’engagement collaborateur va plus loin, c’est une notion dynamique et positive, qui cherche à créer un lien émotionnel fort entre l’employé et l’entreprise – l’employé engagé se montrant plus épanoui et efficace.

Enjeu différent, solutions différentes. Il ne suffit plus de mettre en place les outils du bien-être au travail : poste de travail adapté, psychologue d’entreprise, autonomisation. Pour atteindre le Graal que constitue l’engagement, l’entreprise a un rôle proactif. Elle se doit de mettre en place des outils vecteurs d’implication. Des outils qui doivent s’insérer mécaniquement et en douceur dans le quotidien des collaborateurs. Et la meilleure façon de communiquer sur ces outils est sans doute la signature mail : un touch point à la fois omniprésent et discret.

Passons en revue quelques exemples de campagnes d’engagement collaborateur qui s’intègrent facilement dans la signature mail.

1. Créer une boîte à idées

Pour chercher à impliquer les collaborateurs davantage, rien de tel que d’écouter leurs idées. La boîte à idées met à disposition un espace virtuel où chacun peut soumettre ses initiatives pour améliorer la vie de l’entreprise. Un moyen de créer de la communication ascendante et d’engager une démarche vertueuse : mise en place de corbeilles de fruits ou d’un réseau social interne, lancement d’une application, réduction des coûts d’approvisionnement…

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2. Lancer un appel à projets

Plus qu’une idée, l’appel à projets propose aux collaborateurs de formaliser un projet concret. Une thématique peut être à l’honneur : la RSE par exemple. En cliquant sur la bannière, le collaborateur accède à un formulaire qu’il doit remplir en précisant toutes les caractéristiques de son projet. Dans une prochaine bannière, il sera proposé aux collaborateurs de voter pour leur projet préféré. Puis les projets élus seront lancés, après avoir fait l’objet d’un appel à contribution pour mobiliser les volontaires.

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3. Faire un sondage

Voter pour un projet n’est pas la seule occasion de solliciter l’avis des employés. Un sondage peut permettre de connaître leur satisfaction et leurs attentes. Les résultats sont limpides et facilement intelligibles pour les managers – une petite infographie permettra de communiquer ceux-ci lors de la prochaine campagne.

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2 eBooks sont d’ailleurs disponibles pour vous aider à communiquer en interne afin de stimuler l’engagement de vos employés, ou encore à accélérer et mener à bien la conduite du changement.

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4. Divertir grâce à un quiz

Toujours aussi interactif, mais plus divertissant : le quiz s’insère facilement, lui aussi, dans la bannière. Il peut poser une question sur l’actualité, l’histoire de l’entreprise, un nouveau projet, le sport, la culture… vous l’aurez compris, le thème n’est pas forcément lié à l’entreprise. À la clé, il y a une récompense quelconque et des informations précieuses récoltées sur les centres d’intérêt des collaborateurs.

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5. Instaurer un programme de mentorat

Il n’est pas toujours facile d’envisager les prochaines étapes de sa carrière professionnelle et de les anticiper grâce à la formation. Le mentorat, en associant un salarié expérimenté et un plus jeune, aide à guider ces derniers dans leur carrière. Le mentor n’est pas un manager et ne fait pas forcément partie de l’entreprise. Le mentoré peut lui parler ouvertement, lui exposer ses doutes et ses attentes, afin d’envisager la suite de sa carrière. Associé à un nom, voire à un logo, un programme de mentorat se promeut efficacement via la signature mail.

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Cette liste est loin d’être exhaustive. Toutes les actions qui peuvent être mises en place pour favoriser l’engagement des collaborateurs sont bonnes à prendre. L’important est d’adapter chaque action aux spécificités, aux valeurs et aux besoins de l’entreprise. Quoi qu’il en soit, c’est l’occasion de mettre en place un dialogue parfois mis à mal par le télétravail. En favorisant l’interactivité, la coopération et la productivité n’en sont que renforcées.

Sources :

À propos de l'auteur
Dinis est Digital Project Manager chez Letsignit ! Il intervient dans la majorité des projets du service Marketing : communication externe et interne, création de contenus, copywritting,… C'est le couteau suisse du marketing et le preux chevalier du design de l'entreprise. Nos très chers collaborateurs ne peuvent plus se passer de ses belles créations pour leurs communications (et de ses playlist Spotify).
À propos de Letsignit
Letsignit est une solution de gestion de signatures mail qui permet aux organisations de transformer les signatures mail de leurs collaborateurs en un média d'engagement 1-1 puissant pour leurs marques et leurs campagnes.
Questions
Fréquentes
1
Is it possible to track the number of clicks on email signatures?

Yes, with the 'Campaigns' offer, it is possible to track the number of clicks on the email signatures of all your employees in the 'Statistics' area of the platform.

You can then access a detailed or global view of the number of clicks on the email signatures of each employee. You can use the search option to target a specific signature or a given period. Finally, you have the possibility to export all statistics to an Excel document.

If you launch campaigns with banners inserted in your email signatures, you can also access their performance via this same space.

2
Can we add links to social networks, our website, and appointment-setting applications such as Calendly?

With Letsignit, you can easily add social network icons in your collaborators' email signatures and link to your company pages. Also, our "attributes" feature allows you to manage personalized URLs for each of your collaborators such as their individual LinkedIn profile.

And that's not all: you can add links to an appointment-setting application, allow your customers to leave reviews easily, and integrate our 'Chat on Teams' widget to let anyone start a discussion via Microsoft Teams chat.

3
Can employees update their signature information themselves (number, function, etc.)?

It’s up to you! As an administrator of the Letsignit platform, you choose whether or not to grant modification rights to your employees. These permissions are managed on an attribute-by-attribute basis, which means that you can decide to allow the employee to change their phone number, but not the address of your premises, for example.

This feature applies to all attributes in your directory, including custom attributes created on Letsignit. When your employees change one or more attributes, your directory is obviously not affected.

4
Why it is important to standardize our email signatures on a large scale to ensure our identity and brand image?

It often happens that employees make their email signature their own: custom format, bad fonts, colors inconsistent with the brand standards... all of this has an impact on your brand!

A consistent visual identity is considered authentic and outperforms a perceived weak one by 20%. And, your customers are 2.4 times more likely to buy your products.

With Letsignit, take back control over your brand identity by standardizing all your email signatures. Our tool has many features that allow you to customize your signatures by department, by audience or by subsidiary. Not to mention the possibility of carrying out campaigns within your email signatures thanks to our Campaign offer.

5
What is the user experience like for our employees?

What is the user experience like for our employees?

  • If you opt for the Letsignit Add-in for Outlook, they will have a dedicated space in their Outlook account where they will be able to view the signatures and campaigns assigned to them.
  • If you opt for the Letsignit Desktop APP, they will be able to preview all their signatures and campaigns in this space. If they want to change their default signature to another one when sending an email, this will be done in their signature library in Outlook.

In both cases:

  • They preview their signature before sending an email and choose from signatures assigned to them.
  • Based on the permissions granted, they will also be able to modify their personal information such as their name, position, or address in these spaces.

In short, they have autonomy in their email signature, but you keep control on the field, signatures, and banners they can edit or use.

6
Can my employees have multiple signatures available to them?

With our "multi-signature" feature, your employees can benefit from multiple email signatures. No technical manipulation is required. Thanks to our Add-in for Outlook or the desktop app, they can change their email signatures as they wish with just a few clicks.

Regarding the creation of email signatures, you can make several variations such as:

Everything has been thought of to go further in the personalization process based on the recipient of your emails.

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Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

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Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

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