Conseils
17
August
2020

Signatures mail : 5 conseils incontournables

Par
Amandine Fernandez
Head of Acquisition
Avoir une signature mail c’est bien, mais avoir une signature mail 100% optimisée, c’est beaucoup mieux ! Découvrez nos 5 best practices pour capitaliser au maximum sur ce média marketing encore trop souvent négligé !

01. Affichez clairement vos informations importantes, et veillez à les maintenir à jour !

Gardons en tête l’utilité première d’une signature mail : elle représente votre carte de visite, mais aussi celle de votre entreprise dans son ensemble. Ne négligez aucune information, même la plus minime. Nous ne parlons pas ici de la surcharger inutilement, mais bien de vous concentrer sur les besoins de vos interlocuteurs.  

  • Qui êtes-vous ?  
  • Quel est votre poste ?  
  • Quel est le site web de votre entreprise ?  
  • Vos liens réseaux sociaux ?  
  • Et bien sûr, vos informations de contact (téléphone fixe, portable, fax, etc.) 

Vos interlocuteurs doivent pouvoir vous joindre facilement par l’intermédiaire d’un contact secondaire. Il est en effet très important d’être joignable via plusieurs canaux, surtout si vous travaillez dans la vente ou le service client. Pensez à donner un maximum d’accessibilité à vos clients, en particulier pendant ces périodes où le télétravail est prépondérant. Une fois votre signature mail créée, il est bien entendu nécessaire de vous assurer de l’homogénéisation des signatures de 100% de vos collaborateurs. Quel intérêt de mettre en place un modèle, si seul quelques-uns d’entre eux l’exploitent ? Pour centraliser et automatiser la gestion de vos signatures mail, des solutions telles que Letsignit existent. En quelques clics seulement, notre outil se synchronise avec votre annuaire interne, diffuse vos signatures mail instantanément et vous assure une mise à jour, permanente et centralisée de vos informations.  

02. Faîtes en sorte que votre signature mail reflète l’âme de votre entreprise.

C’est le B.A.B.A, mais pensez évidemment à mettre en avant la charte graphique de votre identité de marque. Logos, couleurs, éléments graphiques clés… ne les négligez pas ! Ils vous assureront une reconnaissance immédiate de votre entité et légitimiseront vos échanges en un coup d’œil.

De plus, pensez à ajouter un espace dédié aux photos de vos collaborateurs : elles humaniseront vos échanges digitaux. Veillez à choisir une photo professionnelle mais tout de même ‘friendly’, avec un fond simple ou vierge.

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03. Considérez votre signature mail comme un canal marketing à part entière !

Parce que non, vos signatures mail ne sont pas de simples cartes de visites, voyez plus loin ! 😉

Dans un contexte où le télétravail est en plein boom et où la nécessité de communiquer les bons messages, au bon moment à ses interlocuteurs est plus forte que jamais, les signatures mail représentent de réelles mines d’or. 

Avec 40 emails professionnels envoyés et 121 reçus quotidiennement par un employé, vous avez tout intérêt à capitaliser sur ce canal de communication incontournable et non-intrusif !

Utilisez vos signatures à bon escient pour diffuser vos diverses campagnes de communication de façon ultra-ciblée. Une nouvelle offre, un nouveau site, un recrutement, un évènement, un concours…. les possibilités sont infinies !

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04. Programmez, mesurez et boostez vos campagnes !

Avec Letsignit, diffusez plusieurs campagnes simultanément en fonction des postes de vos collaborateurs et de leurs interlocuteurs. Vos collaborateurs pré-visualiseront leurs signatures avant l’envoi de leurs emails et ils pourront choisir la plus adaptée.

Une fois vos premières campagnes paramétrées sur les périodes souhaitées, vous pourrez commencer à récolter vos premières données afin d’évaluer la performance de vos actions !

05. Automatisez la gestion des signatures mail de tous vos collaborateurs.

Souvent négligées par manque de temps ou par manque d’information sur les outils aujourd’hui à disposition, vos signatures mail peuvent s’avérer réellement stratégiques pour votre business.

En automatisant la gestion de toutes vos signatures, vous libérez du temps à votre DSI et offrez un nouveau canal puissant et peu-couteux à votre service marketing et communication.

Alors n’attendez plus, et découvrez l’étendue de nos nombreuses fonctionnalités, pensées pour s’adapter à chacun de vos besoins !

À propos de l'auteur
Amandine est la Head of Acquisition de Letsignit ! Initialement spécialiste du contenu, elle contribue aujourd’hui activement à la rentabilité des canaux d'acquisition : SEO, SEA, SMA, SMO… Amandine, c'est aussi l'un des piliers du Marketing chez Letsignit ! Depuis plus de 5 ans, elle participe et initie des projets et des campagnes marketing qui retranscrivent systématiquement sa vision, sa plume et sa créativité (qu’on retrouve également dans toutes ses tenues colorées qui égaillent la journée de tous ceux qui croisent sa route).
À propos de Letsignit
Letsignit est une solution de gestion de signatures mail qui permet aux organisations de transformer les signatures mail de leurs collaborateurs en un média d'engagement 1-1 puissant pour leurs marques et leurs campagnes.
Questions
Fréquentes
1
Is it possible to track the number of clicks on email signatures?

Yes, with the 'Campaigns' offer, it is possible to track the number of clicks on the email signatures of all your employees in the 'Statistics' area of the platform.

You can then access a detailed or global view of the number of clicks on the email signatures of each employee. You can use the search option to target a specific signature or a given period. Finally, you have the possibility to export all statistics to an Excel document.

If you launch campaigns with banners inserted in your email signatures, you can also access their performance via this same space.

2
Can we add links to social networks, our website, and appointment-setting applications such as Calendly?

With Letsignit, you can easily add social network icons in your collaborators' email signatures and link to your company pages. Also, our "attributes" feature allows you to manage personalized URLs for each of your collaborators such as their individual LinkedIn profile.

And that's not all: you can add links to an appointment-setting application, allow your customers to leave reviews easily, and integrate our 'Chat on Teams' widget to let anyone start a discussion via Microsoft Teams chat.

3
Can employees update their signature information themselves (number, function, etc.)?

It’s up to you! As an administrator of the Letsignit platform, you choose whether or not to grant modification rights to your employees. These permissions are managed on an attribute-by-attribute basis, which means that you can decide to allow the employee to change their phone number, but not the address of your premises, for example.

This feature applies to all attributes in your directory, including custom attributes created on Letsignit. When your employees change one or more attributes, your directory is obviously not affected.

4
Why it is important to standardize our email signatures on a large scale to ensure our identity and brand image?

It often happens that employees make their email signature their own: custom format, bad fonts, colors inconsistent with the brand standards... all of this has an impact on your brand!

A consistent visual identity is considered authentic and outperforms a perceived weak one by 20%. And, your customers are 2.4 times more likely to buy your products.

With Letsignit, take back control over your brand identity by standardizing all your email signatures. Our tool has many features that allow you to customize your signatures by department, by audience or by subsidiary. Not to mention the possibility of carrying out campaigns within your email signatures thanks to our Campaign offer.

5
What is the user experience like for our employees?

What is the user experience like for our employees?

  • If you opt for the Letsignit Add-in for Outlook, they will have a dedicated space in their Outlook account where they will be able to view the signatures and campaigns assigned to them.
  • If you opt for the Letsignit Desktop APP, they will be able to preview all their signatures and campaigns in this space. If they want to change their default signature to another one when sending an email, this will be done in their signature library in Outlook.

In both cases:

  • They preview their signature before sending an email and choose from signatures assigned to them.
  • Based on the permissions granted, they will also be able to modify their personal information such as their name, position, or address in these spaces.

In short, they have autonomy in their email signature, but you keep control on the field, signatures, and banners they can edit or use.

6
Can my employees have multiple signatures available to them?

With our "multi-signature" feature, your employees can benefit from multiple email signatures. No technical manipulation is required. Thanks to our Add-in for Outlook or the desktop app, they can change their email signatures as they wish with just a few clicks.

Regarding the creation of email signatures, you can make several variations such as:

Everything has been thought of to go further in the personalization process based on the recipient of your emails.

7
Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

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Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

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