Marketing
25
February
2021

Comment les spécialistes de l’ABM peuvent tirer parti des signatures mail

Par
Amandine Fernandez
Head of Acquisition
L’Account Based Marketing (ABM) s’impose dans les stratégies marketing. Et avec lui les solutions pour mener des campagnes de marketing personnalisées sur les canaux les plus performants.

C’est la stratégie marketing qui a le vent en poupe : l’Account Based Marketing (ABM) séduit un nombre croissant de marketeurs œuvrant sur les marchés BtoB. Selon Sirius Decisions, 92% d’entre eux considèrent l’ABM comme fondamental pour parvenir à leurs fins et la moitié ont d’ores et déjà déployé un programme ABM digne de ce nom. Un engouement qui s’explique.

Là où le mass-marketing travaille sur la base d’un large éventail de prospects, étape après étape du tunnel, détecter des leads, l’ABM inverse en quelque sorte ce tunnel.

Avec l’ABM, l’histoire commence avec la qualification d’une liste de comptes clés sur laquelle les équipes commerciales et marketing collaborent et concentrent d’emblée leurs efforts. Des canaux (webinaires, emailing, réseaux sociaux…), des contenus, et bien sûr des fonctions ou des services sont activés pour convaincre ces comptes.

Objectif du spécialiste ABM : personnaliser au mieux les campagnes

Mécaniquement, l’ABM conduit à personnaliser fortement les campagnes. Cette personnalisation est d’ailleurs au cœur des outils dédiés à l’ABM comme Engagio (acquis par Demandbase au début de l’été), Terminus ou encore Uberflip. Des solutions qui ambitionnent d’aider à déployer des contenus personnalisés via les canaux adéquats pour générer au plus vitedes interactions 1-to-1 avec les comptes cibles.

Pas étonnant donc de voir un réseau social comme Linkedin pressé de préempter le sujet.

« Linkedin est au centre de cette conversation [sur l’ABM] parce que l’ABM résonne avec tout ce en quoi nous excellons : susciter un engagement authentique, nourrir la confiance, construire des relations » a argumenté Liz Demers, Partner Manager, Channel Sales, LinkedIn lors d’un événement dédié au sujet.

La signature mail, un canal hautement personnalisable dans un contexte ABM  

Si Linkedin présente de solides atouts pour permettre au responsable ABM de mener sa mission, ce n’est pas le seul terrain de jeu éligible. Loin de là. Les événements (ou plutôt les web events en 2020) transforment d’autant mieux quand ils sont conçus pour répondre aux enjeux précis et concrets d’une typologie de comptes.

De même, pour les campagnes digitales paid (paramétrées pour les comptes cibles) ou encore pour les newsletters.

Autre solution que « l’ABM Specialist » aura tout intérêt aussi à ajouter à sa boîte à outils : la signature mail. Et pour plusieurs raisons.

  1. La signature mail s’inscrit dans un contexte – l’email – où un humain (versus une organisation) parle à… un autre humain. L’interaction idéale pour que le message soit jugé crédible.
  2. Cette signature mail ne porte pas seulement des éléments d’identité de l’interlocuteur et de son entreprise mais peut aussi promouvoir un contenu.
  3. À condition de s’appuyer sur une solution de gestion centralisée des signatures mail telle que Letsignit, celles-ci peuvent être déclinées et personnalisées selon les comptes à adresser.
  4. Autre intérêt d’une solution d’administration et d’automatisation des signatures mail, elle permet de faire de chaque collaborateur un ambassadeur (et non, ce rôle ne se limite pas aux réseaux sociaux) et de coordonner cet effort. Concrètement, avec Letsignit, toutes les équipes susceptibles d’interagir avec les comptes ciblés peuvent contribuer aux campagnes via leur signature mail – il suffit d’allouer ces signatures aux bons profils et/ou équipes.
  5. Enfin, en pilotant les signatures mail comme des campagnes de marketing ciblées, le spécialiste ABM se donne un moyen supplémentaire de visualiser la performance de ses actions. Par exemple, pour évaluer réellement l’apport de ces signatures au trafic généré sur une landing page dédiée à des comptes.

À l’échelle d’une organisation, les emails échangés par les collaborateurs en interaction avec les comptes clés (équipes marketing, commerciales, avant-vente…) cumulent donc de nombreux atouts dans une démarche ABM.

Émis par des individus nommés, ils sont la plupart du temps contextuels et (si on s’en donne la peine) coordonnés. Les attributs de la campagne de marketing ciblée idéale… De bonnes raisons d’inscrire la signature mail dans la démarche ABM.  

À propos de l'auteur
Amandine est la Head of Acquisition de Letsignit ! Initialement spécialiste du contenu, elle contribue aujourd’hui activement à la rentabilité des canaux d'acquisition : SEO, SEA, SMA, SMO… Amandine, c'est aussi l'un des piliers du Marketing chez Letsignit ! Depuis plus de 5 ans, elle participe et initie des projets et des campagnes marketing qui retranscrivent systématiquement sa vision, sa plume et sa créativité (qu’on retrouve également dans toutes ses tenues colorées qui égaillent la journée de tous ceux qui croisent sa route).
À propos de Letsignit
Letsignit est une solution de gestion de signatures mail qui permet aux organisations de transformer les signatures mail de leurs collaborateurs en un média d'engagement 1-1 puissant pour leurs marques et leurs campagnes.
Questions
Fréquentes
1
Is it possible to track the number of clicks on email signatures?

Yes, with the 'Campaigns' offer, it is possible to track the number of clicks on the email signatures of all your employees in the 'Statistics' area of the platform.

You can then access a detailed or global view of the number of clicks on the email signatures of each employee. You can use the search option to target a specific signature or a given period. Finally, you have the possibility to export all statistics to an Excel document.

If you launch campaigns with banners inserted in your email signatures, you can also access their performance via this same space.

2
Can we add links to social networks, our website, and appointment-setting applications such as Calendly?

With Letsignit, you can easily add social network icons in your collaborators' email signatures and link to your company pages. Also, our "attributes" feature allows you to manage personalized URLs for each of your collaborators such as their individual LinkedIn profile.

And that's not all: you can add links to an appointment-setting application, allow your customers to leave reviews easily, and integrate our 'Chat on Teams' widget to let anyone start a discussion via Microsoft Teams chat.

3
Can employees update their signature information themselves (number, function, etc.)?

It’s up to you! As an administrator of the Letsignit platform, you choose whether or not to grant modification rights to your employees. These permissions are managed on an attribute-by-attribute basis, which means that you can decide to allow the employee to change their phone number, but not the address of your premises, for example.

This feature applies to all attributes in your directory, including custom attributes created on Letsignit. When your employees change one or more attributes, your directory is obviously not affected.

4
Why it is important to standardize our email signatures on a large scale to ensure our identity and brand image?

It often happens that employees make their email signature their own: custom format, bad fonts, colors inconsistent with the brand standards... all of this has an impact on your brand!

A consistent visual identity is considered authentic and outperforms a perceived weak one by 20%. And, your customers are 2.4 times more likely to buy your products.

With Letsignit, take back control over your brand identity by standardizing all your email signatures. Our tool has many features that allow you to customize your signatures by department, by audience or by subsidiary. Not to mention the possibility of carrying out campaigns within your email signatures thanks to our Campaign offer.

5
What is the user experience like for our employees?

What is the user experience like for our employees?

  • If you opt for the Letsignit Add-in for Outlook, they will have a dedicated space in their Outlook account where they will be able to view the signatures and campaigns assigned to them.
  • If you opt for the Letsignit Desktop APP, they will be able to preview all their signatures and campaigns in this space. If they want to change their default signature to another one when sending an email, this will be done in their signature library in Outlook.

In both cases:

  • They preview their signature before sending an email and choose from signatures assigned to them.
  • Based on the permissions granted, they will also be able to modify their personal information such as their name, position, or address in these spaces.

In short, they have autonomy in their email signature, but you keep control on the field, signatures, and banners they can edit or use.

6
Can my employees have multiple signatures available to them?

With our "multi-signature" feature, your employees can benefit from multiple email signatures. No technical manipulation is required. Thanks to our Add-in for Outlook or the desktop app, they can change their email signatures as they wish with just a few clicks.

Regarding the creation of email signatures, you can make several variations such as:

Everything has been thought of to go further in the personalization process based on the recipient of your emails.

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Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

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Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

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