Marketing
16
March
2021

Marketing RH : comment les signatures mail y contribuent ?

Par
Amandine Fernandez
Head of Acquisition
Pour attirer et retenir les talents, le marketing RH s’impose comme une discipline à part entière. Avec des campagnes à déployer sur tous les canaux. Les collaborateurs, notamment à travers leurs emails, représentent un point de contact à privilégier.

Faire rayonner les valeurs de l’entreprise, mettre en exergue ses engagements, donner à voir l’ambiance qui y règne, expliquer comment se déroule le parcours d’intégration… Pour attirer les talents comme pour les fidéliser, les entreprises font désormais du marketing RH une discipline à part entière.

Une discipline qui a ses méthodologies – l’inbound recruiting applique ainsi aux RH les méthodes de l’inbound marketing – et ses bonnes pratiques. Et parmi ses dernières, la mobilisation des collaborateurs figure en bonne place.

Et pour cause : comme le marketing tout court, le marketing RH fait feu de tout bois pour promouvoir ses contenus et messages auprès des audiences cibles. Sans surprise, les réseaux sociaux sont fortement mis à contribution tout comme la publication de contenus sur des sites tels que Welcome to the Jungle qui peuvent aider à déployer le narratif de l’entreprise.

Le collaborateur, émetteur le plus légitime

Mais qui est le mieux placé pour parler de l’entreprise – et inspirer confiance – que les collaborateurs eux-mêmes ? Les responsables du marketing RH en ont pleinement conscience et n’hésitent pas à investir dans des témoignages vidéo publiés sur des carrefours d’audience (réseaux sociaux, sites web, etc.).

Il est encore possible d’aller plus loin en proposant aux collaborateurs de porter eux-mêmes les contenus et messages de ces campagnes de marketing RH. C’est évidemment possible via les réseaux sociaux, mais pas seulement…

Sur le front du digital, le meilleur canal de relation 1-1 – comprendre d’humain à humain – demeure l’email. Beaucoup de collaborateurs sont encore aujourd’hui plus à l’aise pour véhiculer un message d’entreprise dans le cadre d’un email émis depuis leur compte professionnel que pour éditer un tel message depuis un compte social média personnel.

En outre, au fil du quotidien, ce sont bien des dizaines de mails qui sont émis et touchent donc un large réseau de clients, partenaires et prestataires. Un écosystème qui directement ou indirectement peut contribuer à faire connaître l’entreprise à de nouveaux talents.

Au sein de l’email, c’est la signature qui gagne à être personnalisée pour décliner ce marketing RH. En fonction des campagnes en cours et du profil du collaborateur (son entité d’attache, sa fonction…), la signature email la plus pertinente peut lui être attribuée.

C’est ce que permet une solution de gestion centralisée des signatures mail comme Letsignit : utiliser les signatures mail comme un canal de diffusion des campagnes en cours.

Découvrir Letsignit

La signature mail ou comment travailler la fierté d’appartenance

Concrètement, l’organisation par exemple d’un serious game peut tout à fait être promue en signature mail.

D’une part parce qu’elle renvoie une image innovante de l’entreprise ; d’autre part puisque ce mail pourra facilement être transmis à une personne potentiellement intéressée. Évidemment, les collaborateurs impliqués dans le recrutement ou par exemple dans des partenariats écoles seront tout particulièrement ciblés afin que cette signature s’intègre dans leurs emails.

Plus globalement, décliner les campagnes de marketing RH à travers les signatures mail contribue à travailler la fierté d’appartenance des collaborateurs.

Ne pas utiliser la signature seulement pour promouvoir des offres mais aussi pour donner à comprendre comment l’entreprise soigne ses talents représente un bon moyen d’enrichir et d’équilibrer la communication via ce canal.

À propos de l'auteur
Amandine est la Head of Acquisition de Letsignit ! Initialement spécialiste du contenu, elle contribue aujourd’hui activement à la rentabilité des canaux d'acquisition : SEO, SEA, SMA, SMO… Amandine, c'est aussi l'un des piliers du Marketing chez Letsignit ! Depuis plus de 5 ans, elle participe et initie des projets et campagnes marketing qui retranscrivent systématiquement sa vision, sa plume et sa créativité (qu’on retrouve également dans toutes ses tenues colorées qui égaillent la journée de tous ceux qui croisent sa route).
À propos de Letsignit
Letsignit est une solution de gestion de signatures mail qui permet aux organisations de transformer les signatures mail de leurs collaborateurs en un média d'engagement 1-1 puissant pour leurs marques et leurs campagnes.
Questions
Fréquentes
1
Is it possible to track the number of clicks on email signatures?

Yes, with the 'Campaigns' offer, it is possible to track the number of clicks on the email signatures of all your employees in the 'Statistics' area of the platform.

You can then access a detailed or global view of the number of clicks on the email signatures of each employee. You can use the search option to target a specific signature or a given period. Finally, you have the possibility to export all statistics to an Excel document.

If you launch campaigns with banners inserted in your email signatures, you can also access their performance via this same space.

2
Can we add links to social networks, our website, and appointment-setting applications such as Calendly?

With Letsignit, you can easily add social network icons in your collaborators' email signatures and link to your company pages. Also, our "attributes" feature allows you to manage personalized URLs for each of your collaborators such as their individual LinkedIn profile.

And that's not all: you can add links to an appointment-setting application, allow your customers to leave reviews easily, and integrate our 'Chat on Teams' widget to let anyone start a discussion via Microsoft Teams chat.

3
Can employees update their signature information themselves (number, function, etc.)?

It’s up to you! As an administrator of the Letsignit platform, you choose whether or not to grant modification rights to your employees. These permissions are managed on an attribute-by-attribute basis, which means that you can decide to allow the employee to change their phone number, but not the address of your premises, for example.

This feature applies to all attributes in your directory, including custom attributes created on Letsignit. When your employees change one or more attributes, your directory is obviously not affected.

4
Why it is important to standardize our email signatures on a large scale to ensure our identity and brand image?

It often happens that employees make their email signature their own: custom format, bad fonts, colors inconsistent with the brand standards... all of this has an impact on your brand!

A consistent visual identity is considered authentic and outperforms a perceived weak one by 20%. And, your customers are 2.4 times more likely to buy your products.

With Letsignit, take back control over your brand identity by standardizing all your email signatures. Our tool has many features that allow you to customize your signatures by department, by audience or by subsidiary. Not to mention the possibility of carrying out campaigns within your email signatures thanks to our Campaign offer.

5
What is the user experience like for our employees?

What is the user experience like for our employees?

  • If you opt for the Letsignit Add-in for Outlook, they will have a dedicated space in their Outlook account where they will be able to view the signatures and campaigns assigned to them.
  • If you opt for the Letsignit Desktop APP, they will be able to preview all their signatures and campaigns in this space. If they want to change their default signature to another one when sending an email, this will be done in their signature library in Outlook.

In both cases:

  • They preview their signature before sending an email and choose from signatures assigned to them.
  • Based on the permissions granted, they will also be able to modify their personal information such as their name, position, or address in these spaces.

In short, they have autonomy in their email signature, but you keep control on the field, signatures, and banners they can edit or use.

6
Can my employees have multiple signatures available to them?

With our "multi-signature" feature, your employees can benefit from multiple email signatures. No technical manipulation is required. Thanks to our Add-in for Outlook or the desktop app, they can change their email signatures as they wish with just a few clicks.

Regarding the creation of email signatures, you can make several variations such as:

Everything has been thought of to go further in the personalization process based on the recipient of your emails.

7
Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

8
Regarding “Green IT,” have you implemented measures to limit the digital footprint of email signatures?

If sending emails has an impact, non-optimized email signatures also have an impact. An unsuitable format or an image that is too heavy considerably increases the size of your signatures... and therefore, your emails.

As a responsible economic actor, we contribute to reducing our CO2 emissions and those of our customers in several ways:

  • Optimization of the weight of signatures and campaigns in emails.
  • Green features: lightening of signatures during response/transfer emails, possibility of not embedding images, implementation of lighter signatures for internal exchanges.
  • Integration of a 'Switch to Teams' widget to encourage your employees to continue their exchanges via chat, rather than email.

As we are increasingly involved in sustainability initiatives, our priority in 2023 is to develop even more green IT functionality.

Questions
Fréquentes
1
2
3
4
5
6
7
8

Il est temps
de passer à l’action

Parlez à l'un de nos experts et programmez
votre démo personnalisée de Letsignit.
Demander un essai gratuit